Jak lepiej radzić sobie z bólem pacjenta?

Oparte na dowodach strategie lepszego monitorowania bólu to ułatwienie zabiegów i bardziej zadowoleni pacjenci.

Niewątpliwie aktualnie bardzo poszukiwani są dentyści, którzy mogą zapewnić pacjentom kontrolę bólu. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ odczuwanie bólu jest procesem złożonym i specyficznym dla każdej osoby. Twoim celem jest stworzenie trwałej i przyjemnej relacji z pacjentem poprzez zaoferowanie mu optymalnej opieki zdrowotnej. Wiele uprzedzeń może utrudniać skuteczne leczenie, jednak niektóre nowe rozwiązania mogą wspierać Cię w codziennej pracy klinicznej z pacjentem.

Obecnie leczenie bólu opiera się nie tylko na lekach, ale także silnie podkreślany oraz efektywnie wykorzystywany jest sposób komunikowania się.

Ból to kwestia percepcji 

Ból jest fenomen odbieranym i przetwarzanym przez mózg. Istnieje tak wiele sposobów wyrażania dolegliwości bólowych, ilu jest różnych ludzi. Ogromna ilość czynników wpływa na zmienność bólu: zróżnicowanie genetyczne, płeć, wykształcenie, pochodzenie społeczne, konteksty kulturowe itp. 

Ekspresja bólu jest bardzo zróżnicowana i zależy od wielu składowych, więc równocześnie empatia staje się coraz trudniejsza: ludzie mają tendencję do rozpoznawania tylko takiego bólu, z którym mogą się identyfikować osobiście. Dentyści muszą więc przezwyciężyć pewne uprzedzenia, aby zapewnić wszystkim swoim pacjentom taki sam, najwyższy poziom kontroli bólu. Na przykład ból odczuwany przez kobiety jest systematycznie niedoceniany i w konsekwencji niedostatecznie leczony. W przypadku identycznego przypadku medycznego kobiety otrzymują mniej morfiny w porównaniu z mężczyznami. Uprzedzenia dotyczące płci lub nieporozumienia w odniesieniu do różnic biologicznych są częstym zjawiskiem w systemie ochrony zdrowia i doprowadziły lekarzy do przekonania, że ​​kobiety wyolbrzymiają zgłaszane dolegliwości bólowe. Różnice te zostały podkreślone w wielu badaniach[1].

Co więcej, ostatnie badanie potwierdziło, że kobiety są w rzeczywistości bardziej wrażliwe na niektóre rodzaje bólu. Na przykład u kobiet stwierdzono obecność dwukrotnie większej liczby receptorów na twarzy: kobiety mają 34, podczas gdy mężczyźni mają 17. Ta różnica potwierdza. fakt, że kobiety wykazują inną wrażliwość na ból.[2]

Poziom bólu jest również często błędnie oceniany w przypadku pacjentów rasy czarnej i innych mniejszości etnicznych. W szczególności powodem są najczęściej nieprawdziwe wyobrażenia na temat różnic biologicznych, co prowadzi do nieprawidłowości w leczeniu i opiece nad pacjentem. Na przykład jedno badanie retrospektywne wykazało, że pacjenci rasy czarnej znacznie rzadziej niż biali otrzymywali leki przeciwbólowe z powodu złamań kończyn na oddziale ratunkowym (57% w porównaniu do 74%), pomimo podobnego bólu zgłaszanego przez samych pacjentów.[3]

Pacjenci mogą również inaczej wyrażać ból ze względu na swoje pochodzenie kulturowe. Na przykład stereotypy dotyczące męskości mogą uniemożliwiać niektórym mężczyznom skuteczne wyrażanie odczuwanych dolegliwości bólowych.[4] W związku z tym, dla dentysty, ważne jest, aby zachować uważność oraz ostrożność w ocenie każdego pacjenta, zapewniając jednocześnie najwyższy poziom opieki. Jednak nie zawsze łatwo jest wiedzieć, co zalecić w każdej sytuacji. Ostatnie badania wprowadziły nowe możliwości radzenia sobie z bólem w opiece nad pacjentem. 

Nowe metody leczenia bólu 

Istnieje teraz cała gama nowych technik, które możesz odkryć lub zbadać bardziej szczegółowo, aby zapewnić Twoim pacjentom optymalne leczenie bólu w gabinecie stomatologicznym. Twoi pacjenci są jedynymi, którzy mogą ci powiedzieć, co tak naprawdę czują. Ich udział ma kluczowe znaczenie w ocenie natężenia bólu oraz skuteczności proponowanych zabiegów. W związku z tym nowe sposoby radzenia sobie z bólem postrzegają pacjenta jako całość, wykorzystując wszystkie jego zasoby fizyczne, ale także psychiczne. Dobra komunikacja jest teraz kluczem do optymalizacji relacji terapeutycznej. Oto kilka wskazówek, które wprowadzą Cię na właściwą drogę, aby odnieść sukces w tym wyzwaniu,  

Aktywnie słuchaj, aby złagodzić ból 

Ta technika obejmuje dwa aspekty: 

  • Empatia: Absolutnie konieczne jest uwierzenie w to, co pacjent mówi o swoim bólu. W ich postrzeganiu nie ma nic wymyślonego, nawet jeśli wydaje ci się to przesadzone. Jest to zawsze ich własne doświadczenie bólu, który może być dodatkowo wzmocnione emocjami. 
  • Dzielenie się wiedzą: Dla lekarza dentysty najlepiej jest nawiązać partnerską relację z pacjentem. Dzieląc się z nimi swoją wiedzą i szczegółowo wyjaśniając procedury, angażujesz ich w proces leczenia i dzięki temu uspokajasz. Tak więc przed rozpoczęciem zabiegu wyjaśnij pacjentowi jego cel, poszczególne etapy i dalszy plan leczenia. Na koniec poproś ich o zadawanie pytań, na które odpowiesz w prosty i precyzyjny sposób. Zdobywając ich ogólne zaufanie, możesz współtworzyć autentyczny i realny plan opieki stomatologicznej, który zmniejsza niepokój pacjenta, dzięki czemu ma mniejszy wpływ na odczuwanie i wyrażanie bólu. 

Używanie skali do oceny bólu 

Możesz użyć niektórych narzędzi, aby pomóc pacjentowi wyrazić swoje uczucia bólu. Wśród najczęściej używanych: 

– Wizualna skala analogowa (VAS): mała linijka, na której pacjenci proszeni są o wskazanie intensywności bólu poprzez przesunięcie kursora z jednego końca na drugi. Strona tylna linijki jest przeznaczona do oceny i dlatego posiada podziałkę od 0 do 10 (lub od 0 do 100 mm). Jednak to, że dwóch pacjentów ocenia swój ból na 7-10, nie oznacza, że ​​będą odczuwać tę samą intensywność. Tej ocenie musi towarzyszyć dialog między lekarzem a pacjentem. 

– Numeryczna skala oceny (NRS): lekarz dentysta prosi pacjenta o samodzielną ocenę aktualnego poziomu bólu poprzez zakreślenie kółkiem liczby od 0 do 10, która najlepiej opisuje jego poziom bólu. Wynik 0 to „bez bólu”. Wynik 10 to „najgorszy ból, jaki można sobie wyobrazić”. 

Obie metody można wykorzystać do oceny bólu, ale można je również wykorzystać do wyrażenia poziomu odczuwanego lęku. 

Kojące zachowanie i język 

Naucz się uspokajać niepokój pacjenta, pamiętając o odpowiednim doborze słów. Opieka zdrowotna otrzymana w dzieciństwie lub złe doświadczenia mogą prowadzić do nieuzasadnionego strachu. Twój język, zarówno werbalny, jak i niewerbalny, uspokoi pacjenta, będąc konsekwentnym. Jeśli powiesz „Słucham”, twoje nastawienie powinno to potwierdzić: nie wyglądaj przez okno ani nie przeglądaj innego dokumentu w tym samym czasie. Staje się to oczywiste, gdy weźmiemy pod uwagę „regułę 3V”, opartą na badaniach opublikowanych w 1967 roku przez prof. Alberta Mehrabiana, zgodnie z którą tylko 7% komunikacji ma charakter werbalny (słowa mówione), 38% tej komunikacji to komunikacja wokalna (ton i dźwięk głos), 55% ma charakter wizualny (wyraz twarzy i język ciała). Oznacza to, że 93% komunikacji ma charakter niewerbalny.[5]

Słowa mają prawdziwą moc, zwłaszcza gdy są używane w hipnozie medycznej. Jest to coraz popularniejsza technika w gabinetach stomatologicznych. Ta technika pozwala wywołać u pacjenta stan odprężenia poprzez skupienie jego uwagi na innym miejscu przy użyciu skalibrowanego rytmu w mowie. 

Jak wyjść ze swojej roli 

Być może podczas szkoleń nauczyłeś się zachowywać kliniczny dystans i zrównoważony temperament. Być może doradzono Ci również, abyś nie zbliżał się zbytnio do swoich pacjentów, z obawy przed absorbowaniem ich cierpienia oraz przejęciem go na siebie. Możesz jednak wiele zyskać, słuchając swoich pacjentów, badając ich potrzeby oraz zadając im pytania. 

Terapia poznawczo-behawioralna (ang. Cognitive behavioural therapy, CBT) 

Kiedy ból nie ma dostrzegalnej fizycznej przyczyny, jak postępujesz jako klinicysta? Interesujące może być zbadanie jego pochodzenia za pomocą terapii psychologicznych, takich jak terapia poznawczo-behawioralna. 

Z jednej strony CBT koncentruje się na łagodzeniu objawów problemu psychologicznego, aby przezwyciężyć ostry epizod. Z drugiej strony umożliwia wnikliwe badanie schematów funkcjonujących w życiu danej osoby. Ta dogłębna praca doprowadzi nie tylko do zrozumienia problemów i ich źródeł, ale także do modyfikacji dysfunkcyjnych wzorców. 

CBT jest warte uwagi zarówno ze względu na komfort pacjenta, jak i wydajności pracy gabinetu. Dzieje się tak, ponieważ fobia dentystyczna może prowadzić do wielokrotnych sytuacji anulowania wizyt, ciągłych zmian terminów w  końcu lub niemożności leczenia lub uspokojenia bardzo lękowego pacjenta. Dobrym pomysłem dla Twojej praktyki może być poinformowanie niektórych pacjentów o tego rodzaju terapii behawioralnej. Proces terapii prowadzony przez psychologa jest na ogół krótki i skuteczny, ponieważ jest skoncentrowany na osiągnięciu konkretnego celu. 

Podejście zintegrowane 

Kiedy same leki nie pomagają już pacjentom, celem leczenia staje się umożliwienie im pozyskania większej autonomii w zrozumieniu bólu i radzeniu sobie z nim. Medycyna integracyjna łączy standardowe zabiegi z terapiami alternatywnymi [6], takimi jak akupunktura, mindfulness, masaż czy praktyka Qigong[7]. Pierwszym krokiem jest jednak zawsze edukacja i informacja na temat możliwości wykorzystania tych technik. Dla dentystów, którzy chcą pójść dalej i zintegrować je ze swoją praktyką kliniczną są już dostępne specjalne kursy szkoleniowe. 

Bibliografia

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3690315/

  2. https://www.vidal.fr/maladies/douleurs-fievres/prise-charge-douleur/femme.html 

    https://journals.lww.com/plasreconsurg/Abstract/2005/10000/Increased_Cutaneous_Nerve  Fibers_in_Female.31.aspx

  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?term=4843483

  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6157457

Więcej

Możesz także cieszyć się

Zarejestruj się za darmo
1/4 Wybierz swoje dane logowania

Hasło musi zawierać co najmniej:

8 znaków

Cyfrę i literę

Znak specjalny

2/4 Wprowadź swoje dane osobowe
4/4 Potwierdzać

Zarejestruj się za darmo
Zarejestruj się teraz i uzyskaj ekskluzywny dostęp do:
  • Webinariów emitowanych na żywo i nagrań z nich, aby uczyć się od najlepszych prelegentów w branży stomatologicznej.
  • Treści edukacyjnych w różnych formatach (artykuły, podcasty, przypadki kliniczne, filmy i inne), aby rozwinąć swoje umiejętności i osiągnąć sukces biznesowy.
  • Nasz program Voice of Customer (Głos Klienta) przyczynia się do tworzenia innowacyjnych produktów odpowiadających Twoim potrzebom.
Załóż konto
Zarejestruj się teraz Jesteś już członkiem naszej społeczności? Zaloguj się!
Nie pamiętasz hasła?
Wpisz adres e-mail poniżej.

Wyślemy Ci link resetujący hasło mailem.

Anuluj
Zapisz się na nasz Newsletter

Witamy na stronie

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, oświadczam, że jestem specjalistą z branży stomatologicznej (stomatolog, technik dentystyczny, asystentka, higienistka lub osoba związaną z branżą). Mam świadomość, że treści zamieszczane na niniejszej stronie mogą zawierać między innymi materiały reklamowe wyrobów przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy. W celu przejścia na stronę potwierdź swój status:

https://www.septodontcorp.com/